درباره وبلاگ


این وبسایت در تاریخ 17/3/1387 تاسیس شده است. موضوعات این وبلاگ عبارتند از تاريخ افغانستان.ورزش افغانستان جغرافياي افغانستان.آب وهواي افغانستان.توضیح کامل درباره ی قوم های افغانستان. آثارباستاني افغانستان اقتصاد افغانستان.عكس هاي از افغانستان وديگرمناطق آن دانلود جديدترين آهنگ هاي افغاني وغيره........



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 180
تعداد نظرات : 27159
تعداد آنلاین : 4

.::: وبسایت تخصصي افغانستان:::.
موضوعات این وبسایت تاریخ.قرهنگ.جغرافیا.اقوام افغانستان وتمام مسائل مربوط به افغانستان هست.
چهار شنبه 30 اسفند 1391برچسب:ولایت فاریاب, :: 16:35 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

ولایت فاریاب

مختصات: شرقی‌°۶۵ شمالی‌°۳۶ (نقشه)

ولایت فاریاب
تصویری از ولایت فاریاب
اطلاعات کلی
نام رسمی : ولایت فاریاب
کشور : افغانستان Flag of Afghanistan.svg
نام‌های پیشین: پاریاب، باریاب و ...
مردم
۹۰۰٫۰۰۰ نفر (برآورد ۲۰۰۹)[۱]
تراکم جمعیت: ۱۳٫۲۹
نفر بر کیلومتر مربع
زبان‌های گفتاری: ازبکی و پارسی
جغرافیای طبیعی
مساحت: ۲۰٬۲۹۳  کیلومتر مربع [۲]
شهرها
میمنه، قیصار و ...


ولایت فاریاب یکی از ۳۴ ولایت (استان) افغانستان است و مساحت آن ۲۰٬۲۹۳ کیلومتر مربع است. فاریاب در فارسی به معنی سرزمین آبیاری شده می‌باشد.[۳]

مرکز این ولایت شهر میمنه است.

محتویات

جمعیت

جمعیت این ولایت ۹۰۰,۰۰۰ نفر در سال ۲۰۰۹ بوده است [۴] که از این تعداد4۳٪ ازبک و 1۷٪ تاجیک و 5٪ پشتون (35%)(عرب)هستند.[۵]

تقسیمات سیاسی

ولسوالی خواجه موسی

 



چهار شنبه 30 اسفند 1391برچسب:لایت غور,افغانستان, :: 16:34 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

لایت غور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری، جستجو

مختصات: شرقی‌°۶۵ شمالی‌°۳۴ (نقشه)

ولایت غور
تصویری از ولایت غور
اطلاعات کلی
نام رسمی : ولایت غور
کشور : افغانستان Flag of Afghanistan.svg
مردم
۶۳۵٬۳۰۲ نفر (برآورد ۲۰۰۹) [۱]
تراکم جمعیت: ۱۳٫۲۹
نفر بر کیلومتر مربع
زبان‌های گفتاری: پارسی
جغرافیای طبیعی
مساحت: ۳۶٬۴۷۹  کیلومتر مربع [۲]


ولایت غور تقریباً در مرکز جغرافیایی افغانستان و در میان ولایت‌های بامیان، ولایت دایکندی، جوزجان، فاریاب، بادغیس، هرات، فراه و هلمند قرار دارد. مرکز این ولایت شهر چغچران است.

مساحت آن به ۳۸/۸ هزار متر و جمعیت آن نظر به احصایه که بعد از بوجود آمدن اداره موقت در افغانستان صورت گرفت حدود ۸۰۰۰۰۰ هزار نفر بالغ می‌گردد.

غور که در چار چوب اداری هرات قرار داشت، در سال ۱۳۴۲ به عنوان استان جداگانه تشکیل و شهر چغچران به عنوان مرکز آن تعیین گردید.

این ولایت دارای ده منطقه اداری به نام‌های: چغچران؛ پسابند، تولک، تیوره، ساغر، دولت یار؛ چار سده؛ شهرک و لعل و سرجنگل می‌باشد. در سال ۱۳۵۷ تعداد مدارس در این ولایت به ۱۴۱ باب می‌رسید که در شش باب آن دختران آموزش می‌دیدند. تعداد آموزگاران و کارمندان آموزش و پروش در غور به ۶۸۹ نفر می‌رسید (شمار تمام آموزگاران و مأمورین دولتی در ولایت غور از ۱۰۷۰ نفر در نمی‌گذشت) و مدارس، حدود ۲۰۰ نفر آموزگار کمبود داشتند. شمار شاگردان همه مدارس در غور به حدود ۱۶ هزار نفر می‌رسید و درصد باسوادان این منطقه به رقم پنج بالغ می‌گردید.

در غور معادن سرب، سیماب، نمک و همچنین آهن، زاک، زمج و طلا وجود دارد. عمده‌ترین مشغولیت مردم را کشاورزی و دامداری تشکیل می‌دهد. تعداد گوسفندان حدود سه میلیون رأس برآورد می‌شود و فرآورده گندم بیشتر از ۶۰ درصد نیازهای مردم را رفع نمی‌نماید.

زبان مردم ولایت غور فارسی با گویش محلی است. در زمینه گویش فارسی غور تاکنون هیچ پژوهشی انجام نشده‌است. می‌توان میان ویژگی‌های گفتاری تحصیل‌کرده‌گان که زبان کتاب و مدرسه در آن‌ها نفوذ نموده و مردم عادی و محروم از سواد، تا جایی فرق قائل شد، لیکن به طور کلی، لهجه غور فرق‌های فاحشی با زبان معیار کشور و گویش کابل دارد. نام غور، تلفظ دیگری از واژه فارسی «گَر» به معنی کوهستان است.

محتویات

مردم

مردم این ولایت ۹۷٪ پارسی گویان شامل تاجیک‌ها و هزاره‌ها هستند.ازبک‌ها و گروه کوچکی از پشتون‌ها نیز در این ولایت زندگی می‌کنند.[۱][۳][۴] تاجیک‌ها با ۶۵٪ گروه عمده قومیتی در این ولایت هستند.[۳][۵]

تاریخ

غور مرکز فرمانروایی غوریان و از زیبایی های آن زمان بوده است.

تقسیمات اداری

  • چغچران مرکز غور
  • تولک
  • شهرک
  • ساغر
  • تیوره
  • پسابند
  • لعل و سرجنگل
  • دولتیار
  • چهارسده
  • دولینه

منابع



چهار شنبه 30 اسفند 1391برچسب:ولایت سرپل,افغانستان, :: 16:31 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

ولایت سرپل

ا

 

مختصات: °۶۶٫۳شرقی °۳۵٫۶شمالی (نقشه)

ولایت سرپل
تصویری از ولایت سرپل
اطلاعات کلی
نام رسمی : ولایت سرپل
کشور : افغانستان Flag of Afghanistan.svg
نام‌های پیشین: انبار، انبیر
سال ولایت شدن : ۱۳۶۷ (۱۹۸۸ میلادی)
مردم
۵۰۵٫۴۰۰ نفر
زبان‌های گفتاری: پارسی و ازبکی و پشتون
جغرافیای طبیعی
مساحت: ۱۵٬۹۹۹  کیلومتر مربع[۱]
ارتفاع از سطح دریا : بین ۶۴ تا ۱۷۵۰ متر
اطلاعات شهری
پیش‌شماره تلفنی : ۵۶(۰)
وب‌گاه : http://saripul.gov.af/fa
شهرها
سرپل، تکزار،
ولسوالی‌ها
سرپل، بلخاب، سوزمه قلعه، صیاد،
کوهستانات، سانچارک، گوسفندی


سرپُل یکی از ۳۴ ولایت (استان) افغانستان است. مرکز این ولایت شهر سرپل می‏باشد. مساحت این ولایت ۱۵٫۹۹۹٫۲ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۵۰۵٫۴۰۰ نفر است. (برآورد ۲۰۰۹)[۲] فاصله ولایت سرپل از مرکز (شهر کابل) ۶۰۳ کیلومتر می‏باشد. این ولایت تا سال ۱۳۶۷ (۱۹۸۸) جزئی از ولایت جوزجان محسوب می‏شد. اما در این سال بر اساس تقسیماتی که صورت گرفت، ولایت سرپل از جوزجان جدا شد و به صورت یک ولایت مستقل درآمد.

محتویات

جغرافیا

مجموع مساحت این ولایت در حدود ۱۶۳٬۸۵۶ کیلومتر مربع از مساحت افغانستان را احتوا نموده‌است. این ولایت در دامنه شمال تیر بند ترکستان موقیعت داشته و بین ۳۵ درجه و ۳۰ دقیقه شرقی تا ۳۶ درجه و ۱۳ دقیقه شمالی و ۶۶ درجه و ۳۰ دقیقه جنوبی و ۶۵ درجه و ۲۹ دقیقه شرقی واقع است و ارتفاع ان از سطح دریا در مناطق هموار از ۶۴ متر تا ۱۷۵۰ متر در مناطق کوهستانی می‏رسد.

همچنین ۷۵٪ اراضی خاک ولایت سرپل کوهستانی یا نیمه کوهستانی و صرف ۱۴٪ دیگر آن اراضی هموار می‏باشد و مطباقی ان یعنی ۱۱٪ باقی مانده ساحات جنگلی، نیمه هموار و... می‏باشد.

تاریخچه

سرپل یکی مناطق باستانی شمال هندوکش و یا ترکستان جنوبی می‏باشد که در تاریخ بنام‌های انبار، جوزجانان، گوزگانان، جوزجان، گوزگان و غیره یاد گردیده‌است (جوزجان و جوزجانان معرب کلمات گوزگانان و گوزگان است که اعراب بنابه نداشتن حرف:«گ» در الفای خود، اکثراً گاف را با«جیم» تعویض می‏نمایند).[۳]

میر غلام محمد غبار در صفحهٔ ۲۰۲ اثر معروف خود بنام تعلیقات جغرافیای تاریخی افغانستان ضمن معرفی شبرغان، سرپل را چنین تعریف می‏کند: «اشپورقان ونریان که شهری میان یهودیه و فاریاب است، بزرگترین شهر جوزجانان یا انبار می‏باشد، و آل فرغون (فریغون) در همین شهر مقیم باشند، و در زمستان به جزروان اقامت کنند.»[۳]

منظور از انبار همین سرپل امروزی است که در دوره زمامداری سلاطین تیموری بعد از اعمار پل تاریخی سرپل در زمان زمامداری میرزا سلطان حسین بایقرا، بنابه ابتکار وزیر دانشمند او امیرالکلام امیر علی شیر نوایی، برفراز دریای سرپل که از یکجا شدن آب دریاهای آقسو و قراسو ایجاد می‏گردد، به نام سرپل مسما می‏شود.

عبدالحی حبیبی در نخستین صفحهٔ کتاب جغرافیای تاریخی افغانستان چنین می‏نویسد: «کسانی که تاریخ وطن را خوانده‏اند، شاید بارها نام جوزجان یا گوزگان را که یکی از مناطق تاریخی است دیده و شنیده باشند. این منطقه به تصریح یاقوت حموی سرزمین پهناوری بوداز بلخ تا مرو رود که از شهرهای مهم آن انبار، فاریاب و کلار بود. المقدسی این ولایت را جزو بلخ شمرده و احمد بن یعقوب معروف به الیعقوبی در سال ۲۷۸ قمری گوزگان را در قسمت شمال مجرای رود شبرغان و شمال دریای میمنه می‏شمارد. بارتولد مستشرق روسی انبار را سرپل و فاریاب را نزدیک دولت آباد حالیه می‏نویسد.»

عبدالحی حبیبی درصفحهٔ پنجم همان کتاب، در رابطه با آل فریغون و دیگر دودمان‏های حکمران در این حدود جغرافیایی می‏نویسد که: «یکی از این دودمان‌ها حکمرانان آل فریغون یا فریغونیان‏اند که در جوزجان از حدود (۲۵۰ تا۴۱۰ هجری) فرمانروایی داشتند. این دودمان در عصر سامانیان و غزنویان دارای شهرت تام بوده‏اند و روابط دوستی و خویشاوندی را با هر دو خانواده سلطنتی حفظ می‏کردند و شاهان صلح دوست، علم پرور و دانشمند بودند... خود گوزگان بر حوالی سرپل کنونی اطلاق شدی و این دودمان از نسل شاهان قبل از اسلام (گوز گان خدا) مردم رباط فریغون بودند که بقول مقدسی به فاصلهٔ راه یک روزه راه از اندخوی کنونی و کرکی واقع بود...»[۳]

یکی از شاعران قرن دوازدهم هجری، سرپل را چنین توصیف می‏نماید:

سرپل لقب جوزجانان بنام   ملک پاسبان، آستان امام
اگر چند بلخ است ام البلاد   که گویا چنین بلده هرگز نزاد

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 30 اسفند 1391برچسب:ولایت زابل,افغانستان, :: 16:28 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

ولایت زابل

 

مختصات: ۶۷٫۱شرق ۳۲٫۱شمالی (نقشه)

ولایت زابل
تصویری از ولایت زابل
اطلاعات کلی
نام رسمی : ولایت زابل
کشور : افغانستان Flag of Afghanistan.svg
مردم
۲۷۵٫۱۰۰ (۲۰۰۹) [۱]>
زبان‌های گفتاری: پشتون
جغرافیای طبیعی
مساحت: ۱۷٬۳۴۳ کیلومتر مربع


زابُل یکی از ۳۴ ولایت (استان) افغانستان است. مرکز این استان شهر قلات است.

محتویات

مردم

بیشترین مردم این ولایت را پشتون‌ها تشکیل می‌دهند.اقلیتی از پارسی گویان نیز در این ولایت زندگی می‌کنند.[۲][پیوند مرده]

تقسیمات اداری

  • مرکزولایت شهر قلات
  • ولسوالی شاه جوی
  • ولسوالی ارغنداب
  • ولسوالی دای‌چوپان
  • علاقه داری میران (میزان)
  • ولسوالی ترنک و جلدک
  • ولسولی شنکی (شینکی)
  • علاقه داری اتغر
  • ولسوالی شمولزی (شمل زائی)
  • کاکر


چهار شنبه 30 اسفند 1391برچسب:لایت دایکندی,افغانستان, :: 16:26 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

لایت دایکندی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری، جستجو

مختصات: °۶۶٫۲۵شرقی °۳۳٫۷۵شمالی (نقشه)

ولایت دایکندی
تصویری از ولایت دایکندی
اطلاعات کلی
نام رسمی : ولایت دایکندی
کشور : افغانستان Flag of Afghanistan.svg
مردم
۴۱۷٫۳۰۰ (۲۰۰۹) [۱]>
زبان‌های گفتاری: فارسی زبان ازقوم هزاره و اقلیت پشتون و بلوچ
جغرافیای طبیعی
مساحت: ۱۸٬۰۸۸ کیلومتر مربع


دایکُندی یکی از ۳۴ ولایت (استان) افغانستان است. ولایت جدید التأسیس دایکندی در مرکز افغانستان موقعیت دارد و با ولایات بامیان، غور، غز نی، ارزگان و هلمند متصل می باشد. این ولایت، در مدار عرض البلد ۳۳۵۵۰۰ و طول البلد ۲۵۵۵۰۰ واقع است و ۲۴۰۰ متر از سطح بحر ارتفاع دارد. دایکندی پیشتر یکی از ولسوالی‌های ولایت اُرزگان بود ولی در تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۰۴ به عنوان یک ولایت جداگانه تشکیل شد.

مرکز این ولایت شهر نیلی است.

محتویات

جغرافیا

این منطقه دارای آب و هوای متنوع، گرم و سرد، ارتفاعات و پستی‌های اندک و جلگه‌های سر سبز و به طور مجموع کوهستانی است.

دایکندی، دارای مساحت ۱۸٬۰۸۸ کیلومتر مربع و ۲۸۴۶ قریه و تعداد ۴۱۷٫۳۰۰ نفر نفوس می‌باشد و دارای ۹ ولسوالی. از لحاظ سیستم اداری و حکومتی این ولایت دارای ۹ واحد اداری است؛ یعنی، دارای ۹ ولسوالی است که مرکزیت ان در منطقه ی بادام خیز "نیلی" قرار دارد. ولسوالیهای آن هر یک: نیلی؛ شهرستان، میرآمور، اشترلی، سنگ‌تخت و بندر، کیتی، کجران، و گیزاب است که البته تا هنوز ادارات دولتی اکثر نقاط ولایت غیر فعال است و به طور نمونه ولسوالی گیزاب فاقد اداره حکومتی است و دایکندی به لحاظ حضور نیروهای طالبان و وابستگان آن هنوز بر آن ولسوالی تسلط ندارد.

از لحاظ وضعیت فر هنگی

این ولایت نا انکشاف یافته ترین و محروم ترین منطقه در کشور است. اکثر ولسوالیها، قرات فاقد مکتب، مدرسه و فضای آموزشی است و در دولت محترم فعلی و موسساتی جونDHSA , APEP و غیره هنوز هم صدها دختر و پسر این ولایت از نعمت درس خواندن محروم است. مقاطع تحصیلی متوسطه و لیسه در بعضی جاهای این ولایت موجود است؛ در مرکز ولایت بالاترین مقطع درسی تا صنف ۸ فعال است. البته، بهترین منطقه از لحاظ وجود فضای آموزشی در کل ولایت ولسوالی شهرستان است.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 30 اسفند 1391برچسب:ولایت خوست,افغانستان, :: 16:24 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

ولایت خوست

ا

 

مختصات: °۶۹٫۹شرقی °۳۳٫۴شمالی (نقشه)

ولایت خوست
تصویری از ولایت خوست
اطلاعات کلی
نام رسمی : ولایت خوست
کشور : افغانستان Flag of Afghanistan.svg
مردم
۵۲۰٫۲۰۰ [۱]
زبان‌های گفتاری: پشتون
جغرافیای طبیعی
مساحت: ۱۱٬۷۹۸ کیلومتر مربع


ولایت خوست یکی از ۳۴ ولایت (استان) افغانستان است.مردم این ولایت به زبان پشتون صحبت می‌کنند.

مرکز این ولایت شهر خوست است.

تقسیمات

  • ولسوالی خوست
  • ولسوالی جاجی میدان
  • ولسوالی تَنَی
  • ولسوالی سپره
  • ولسوالی موسی خیل
  • ولسوالی مندوزائی (مرکز: دادوَل)
  • ولسوالی گُربُز
  • علاقه‌داری ترازائی
  • علاقه‌داری نادرشاه کوت
  • علاقه‌داری صبری (مرکز: زمبار)
  • علاقه‌داری باک
  • علاقه‌داری قلندر (مرکز: خوست میله)


چهار شنبه 30 اسفند 1391برچسب:ولایت جوزجان,افغانستان, :: 16:22 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

ولایت جوزجان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری، جستجو

مختصات: °۶۶٫۰۰شرقی °۳۶٫۷۵شمالی (نقشه)

ولایت جوزجان
تصویری از ولایت جوزجان
اطلاعات کلی
نام رسمی : ولایت جوزجان
کشور : افغانستان Flag of Afghanistan.svg
نام‌های پیشین: جوزجانان، گوزگانان، گوزگان،
شبورقان، اشبورغان و ...
مردم
۴۸۵٫۳۰۰ (۲۰۰۹) [۱]
زبان‌های گفتاری: ازبکی، پارسی و پشتون
جغرافیای طبیعی
مساحت: ۱۱٬۷۹۸ کیلومتر مربع


جوزجان یکی از ولایت‏های واقع در شمال افغانستان می‏باشد. مرکز این ولایت، شهر شبرغان است.این ولایت با کشور ترکمنستان هم مرز است. جوزجان در گذشته به ناحیه‏ای وسیع گفته می‏شده که شامل ولایت‏های جوزجان، سرپل و فاریاب بوده است. در گذشته از این ناحیه به نام‌های جوزجانان، گوزگانان، جوزجان، گوزگان و غیره یاد می‏شده است (جوزجان و جوزجانان معرب کلمات گوزگانان و گوزگان است که اعراب بنابه نداشتن حرف :«گ» در الفای خود، اکثراً گاف را با«جیم» تعویض می‏نمایند).

محتویات

پیشینه تاریخی

در بیش‌تر کتابهای جغرافیایی که در جهان اسلام نوشته شده، نامی از آن برده شده یا بخش جداگانه‌ای بدان اختصاص یافته است. ابن واضح یعقوبی که اثر خود را در حدود ۲۷۹ق/۸۹۲م نوشته، مرکز گوزگان را شهر «اَنبار» دانسته و گفته است که والیان در آنجا هستند. او جایگاه پادشاهان جوزجان را شهرهای «کندرم» و «قرزمان» دانسته است (ص ۶۳).

مؤلف حدودالعالم حدود آن را چنین بیان می‌کند: از مشرق به بلخ و تُخارستان تا حدود بامیان، از جنوب به آخر حدود غور و مرز بُست، از مغرب به غَرْجِسْتان و قصبۀ بشین تا حدود مرو و از شمال تا حدود جیحون (ص ۹۵). وی از نواحی و شهرهای زیر نیز در این ولایت نام برده است: ربوشاران، درمشان، تمران، تمازان، ساروان، مانشان، طالقان، جهودان، باریاب (پاریاب)، نریان، کرزوان، کندرم، ابنیر (صص ۹۵-۹۷). طبق نوشتۀ این کتاب، شهر جهودان (یهودیه) پایتخت فرمانروایان آل فریغون بوده است (ص ۹۷)؛ لیکن ابن حوقل که اثر خود را پیش از حدود العالم نوشته، شهر «اَنبار» را بزرگ‌ترین شهر این ناحیه دانسته و گفته است که آل فریغون زمستانها در این شهر اقامت می‌کنند (ص ۱۷۷).

مقدسی همانند نویسندۀ حدودالعالم یهودیه را مرکز ولایت گوزگان دانسته، ولی شهرهای آنجا را کم جمعیت یا باجمعیت اندک توصیف کرده است (ص ۴۳۳). وی بجز یهودیه، از شهرهای انبار، برزوزؤ فاریاب، کلان و شورقان نام برده است. مقدسی در جای دیگر کتاب خود ضمن توصیف راههای آنجا، راه یهودیه (پایتخت آل فریغون) تا رباط افریغون را دارای ۴ مرحله دانسته است (ص ۵۰۸). رباط یاد شده ظاهراً از بناهای یکی از فرمانروایان نخستینِ این خاندان بوده است.

اصطخری ضمن اینکه از یهودیه به سان مرکز گوزگان یاد کرده، شهر انبار را بزرگ‌ترین شهر و اقامتگاه پادشاهان این سرزمین به‌شمار آورده است (صص ۲۱۳-۲۱۴). در افغانستان کنونی، در این حدود، ولایت‏های جوزجان، سرپل و فاریاب وجود دارد که مرکز ولایت جوزجان شهر شَیُرغان، مرکز ولایت سرپل شهر سرپل که در قدیم انبار نام داشته و مرکز فاریاب شهر میمنه است که در قدیم یهودیه نام داشته است.

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 30 اسفند 1391برچسب:ولایت تخار,افغانستان, :: 16:20 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

ولایت تخار

ا
مختصات: °۶۹٫۸شرقی °۳۶٫۷شمالی (نقشه)
ولایت تخار
تصویری از ولایت تخار
اطلاعات کلی
نام رسمی : ولایت تخار
کشور : افغانستان Flag of Afghanistan.svg
مردم
۸۸۶٬۴۰۰ (۲۰۰۹) [۱]
زبان‌های گفتاری: پارسی، ازبکی و پشتون
جغرافیای طبیعی
مساحت: ۱۲٬۳۳۳ کیلومتر مربع

 

ولایت تَخار یکی از ۳۴ ولایت (استان) افغانستان است. این ولایت در شمال افغانستان واقع شده و مرکز آن شهر تالقان است.

محتویات

مردم

بیشتر مردم این ولایت را ازبک‌ها و تاجیک‌ها تشکیل می‌دهند. همچنین اقلیتی از پشتون‌ها و هزاره‌ها نیز در این ولایت ساکن هستند. شایان ذکر است که ولایت تخار یکی از سرسبز ترین ولایت های افغانستان به شمار میرود.بعد از اقدامات طالبان بر علیه اقوام غیرپشتون در این نواحی، تعداد پشتون‌ها مانند سایر ولایات شمالی کاهش یافته است.

دریاه ها

دریای آمو و دریای کوکچه از اولسوالی دشت قلعه این ولایت عبور نمده است. [۲]

تقسیمات استانی

منبع



نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب